eerste dag in de 'bergen'

31 mei 2014 - Sinspelt, Duitsland

Half zeven op eerst naar het ochtendgebed bij de paters, dan fietsen ophalen, alles gereed. Eerst ontbijt in de grote eetzaal, scrambled eggs, bord muesli, het maakt niet uit wat en hoeveel we eten we verbranden per dag alleen al met fietsen ruim 3000 Kcal per dag. 07.45 uitgezwaaid door Theo met de zegen van de Abt. We gaan bij elke grensovergang een foto maken, helaas na de eerste bocht zijn we ongemerkt al in Duistland. De route meandert door Duitsland België en Luxemburg, en dat steeds wisselend, we merken het aan de kwaliteit van de fietspaden. In de Pfalz schitterende natuur, bloeiende brem. Afgesproken met Theo de stop ergens rond 12.30 uur in Pronsfeld, Na een uurtje fietsen wordt al duidelijk dat we dat niet gaan halen, heuvels met een gemiddelde stijging van 7% lachen ons toe ;-( . Even een voorproefje voor het echte werk in de Alpen. De mio laat ons regelmatig in de steek, nu links een militair oefenterrein op, vooruit dan maar ( ondanks waarschuwingen) na 1,4KM down hill komen we bij een hek met honden.... Dan maar weer terug, Willem was 'not amused' berg op terug. Vervolgens na een afdaling scherp rechts en een klim van meer dan 14%, na 20 meter kreunend afgestapt, verder lopen ook geen feest op je wielerschoentjes overigens, het zal niet de enige keer zijn ..... Na 50 KM bij de Bahnhof een niet geplande tussenstop even een caloriebom toevoegen bidons leeg slurpen even rekken en strekken. Viel toch tegen van 135 naar 610 meter hoogte, dat lijkt te doen, maar reisvoorbereiding lijkt tekort te schieten, we gaan nog een paar keer naar beneden en naar boven. Afdalen is heerlijk als ware wielrenners met snelheden van 60 KM naar beneden, het genieten is helaas van korte duur. Nog een 'Mio"-tje', tijdens een afdaling moeten we links, schuiven zo een grindpad op grgrgrgrg. Maar dankzij de kevlarbanden nog steeds niet lek gereden. De ketting en derailleur beginnen wel te kraken, dus beetje kettingvet erop. Theo sorry wordt weer iets later, eta 14.00, uiteindelijk komen we na een prachtige afdaling Pronsfeld binnen rijden, Theo heeft de bakster te weten overtuigen ondanks haar sluitingstijden dat ze broodje koffie en water voor de coureurs moet verzorgen, en aldus deed zij.  Theo ontvangt ons en enigszins vermoeid en hongerig vallen we aan op de broodjes cervelaat. Benen strekken, rug oprekken, nek draaien en weer verder, de laatste 27 KM slechts 1 klimmetje van 150 meter.... Dat viel niet mee, kruipend naar boven gedurende 3 km, stijging van 7% maar boven gekomen is het nog 10 km zonder 1 trap te doen naar Sinspelt, waar een heerlijk Bitburger biertje wacht en het blijft er niet bij één. Douchen, kleine wasjes dan aan de schnitzel, straks nog even reisplannen en vroeg naar bed vandaag 1836 meter klimmen, morgen maar 2200 ;-(. Maar dan een rustdag in Saarbrucken.  Tot morgen, jullie reacties en appjes lezen we met plezier.

ps. Nautische Noud, binnenblad voor en 28 tandjes achter is kleinste verzet, vandaag veelvuldig gebruikt...

1. De plasjes:
    31 mei 2014
    O wat herken ik mijn broertjes reacties....... We hopen dat jullie ook kunnen genieten van de reis. Wat een geluk met zo' n reisleider als meneer Theo! Sterkte in de kuiten! Xx
  2. Edoardo:
    31 mei 2014
    Tussen Koln en Parijs ligt de weg naar Rome!!!!
    Edo
  3. Arnoud:
    1 juni 2014
    Roemer,
    Goed te horen dat een uitleg vaak zo simpel kan zijn. Verwacht ook wel van een oud marine officier dat hij zijn plaats kan bepalen onder Mio-tje. Ik heb nog een sextant liggen. Idee? Geniet van jullie verhalen. Zet hem op! Grt, NN