"(on) Rustdag"

8 juni 2014 - Verceia, Italië

Beste volgers jullie hebben ons reisverslag natuurlijk node gemist, excuus daarvoor. Allereerst het excuus van de rustdag, maar daarover later meer, en vervolgens waren de accu's van de laptops leeg en hadden we geen passende stekker en natuurlijk hebben we de overwinning op de Splugenpass liederlijk gevierd 's avonds dus was er ook geen sprake meer van een ordentelijk verslag.

Maar eerst de (on)rustdag, Na voor ons doen een wat matineus ontbijt, pas om 8 uur, voor Theo zelf pas 9 uur nog heerlijk op het terras koffie gedronken en een plan gemaakt voor de rustdag. We gaan met de auto de Splugenpass verkennen. Na de lunch ingeslagen te hebben bij de Coop zijn we vertrokken. Onderweg na al heel wat gestegen meters kop koffie bij een Herberg met een fantastische waterval, vervolgens door naar Splugen, Willem wordt steeds stiller, dan de pass zelf, vele haarspeldbochten, boven de boomgrens, steeds meer sneeuw en op de top aangekomen een magistraal uitzicht maar het noorden Zwitserland en naar het Zuiden Italy, je ziet ook het verschil direct, asfalt in Italie is van beduidend andere kwaliteit dan in Zwitserland. Stoelen uit geklapt en heerlijk gelunched. Willem geeft aan dat de fietsendrager van Theo maar achterop moet voor... je weet maar nooit. Geeft aan dat hij zich zorgen maakt over de klim, geen zorg Willem de Pfalz-etappes waren meer klimmeters!! Terug naar het Hotel, tijd voor een koel glas bier, en voor Willem een rivella?????? Hapje eten, nog even een lesje boerenbrigde gehad van Willem, en dan maar vroeg naar bed, half 7 zeven ontbijt afgesproken 7 uur op de fiets. Theo mag uitsplapen. Willem heeft nauwgezet een aanvalsplan bedacht met een aantal fallback scenario's voor het geval dat. En route lekker weer, beetje wind. Bij het ontbijt ontmoeten we nog een weirdo Duitse Wielrenner, rare kerel die in zijn eentje zonder bagage de Alpen doortrekt, niet met echt een atletisch lichaam. Hier put Willem zeker moed uit, maar met zijn gevleugelde uitspraak "we zullen het zien" stappen we op. Na anderhalf uur liggen we al een uur voor op het aanvalsplan, twee cappuccino's is de beloning op inmiddels 1000 meter, door naar Splugen, zitten vervelende stukjes tussen maar eigenlijk geen probleem, een keer op adem komen hoort er bij. Theo zit in dorp Splugen te wachten met wederom een cappuccino. Hoogte nu 1400 meter. Nog12 km naar boven naar 2100 meter. Nu moet het gebeuren, veel motorrijders gaan ook naar boven het wordt druk, slecht een enkele fietser. We gaan het doen. Op de kamelen en klimmen met een paar korte stopjes komen we euforisch boven. Gehaald! Foto's maken, Heiloo-Rome shirt aan op krachten komen lekker lunchen beetje appen om de familie gerust te stellen en dan naar beneden. Wow wat een afdaling, handen aan de remmen, maar af en toe maar even stoppen om kramp in je handen te voorkomen en geconcentreerd te blijven dalen. Roemer kan het niet laten om toch een keer met de motorrijders mee te rijden en hard af te dalen, heerlijk!! de laatste 10 km zijn redelijk vlak maar bij 32 graden na de beklimming en afdaling hebben we wel trek in een klein biertje. We komen aan na een venijnig klimmetje in ons hotel in Verceia. Bier!!!! Het was een mooie dag en beretrots dat we het gehaald

hebben.

1. De plasjes:
    9 juni 2014
    Apentrots op jullie! Mannen van staal, gefeliciteerd! Broer, ik wist wel dat je je niet zou laten kennen, al moest je tot op het tandvlees,xx je zus
  2. Arnoud:
    9 juni 2014
    Roemer, Willem,
    Ik heb van mijn dochters velen smoezen meegemaakt, zelfs de school heeft mij gebeld om al die smoezen te mogen uitgeven, maar deze slaan alles. Ondanks dat neem ik wederom mijn (inmiddels te krappe marine) pet af voor jullie energie en actie. Dat Roemer de motorrijders wil bij houden tijdens de afdaling begrijp ik, maar dat hij die tijdens de helling moest lossen, valt weer een beetje tegen. Hou vol!. Grt, Nautische Noud
  3. Michelle:
    10 juni 2014